Overlijdensaangifte

Inhoud

Een overlijden moet aangegeven worden in de gemeente van overlijden. Meestal gebeurt deze aangifte door de begrafenisondernemer.
Meer info over de overlijdensaangifte vind je op Vlaanderen.be.

Hoe aanvragen

Meestal zorgt de begrafenisondernemer voor de overlijdensaangifte en alle administratie. Je kan ook zelf het overlijden aangeven bij dienst burgerzaken.

  1. Maak telefonisch een afspraak bij dienst burgerzaken.

  2. Breng mee naar deze afspraak:

    • attest van de dokter die het overlijden heeft vastgesteld;

    • de identiteitskaart van de overledene

    • rijbewijs, internationaal paspoort en trouwboekje (indien van toepassing)

    • bij crematies: medisch attest van de arts en aanvraagformulier van de familie

    • eventueel een laatste wilsbeschikking van de overledene. Hier vind je meer info over de laatste wilsbeschikking.

    • identiteitskaart van de aangever

  3. Tijdens de afspraak wordt er ook een overlijdensakte opgemaakt. Dit is het officiƫle bewijsstuk van het overlijden. Je kan deze akte later ook nog opvragen via deze link.

Kostprijs

De overlijdensaangifte is gratis.

Contact

Adres
Markt 1 , 2460 Kasterlee
Bel ons
09:00 - 12:00 op afspraak en telefonisch bereikbaar
14:00 - 16:00 telefonisch bereikbaar