Identiteitskaart (eID)

Inhoud

De eID of elektronische identiteitskaart is een persoonlijk document in de vorm van een bankkaart waarmee je jouw identiteit en Belgische nationaliteit bewijst. Met een eID kan je ook:

  • Inloggen bij online diensten van de overheid (My Pension, Tax-on-web, …)

  • Documenten digitaal ondertekenen (vanaf 18 jaar)

Vanaf 15 jaar ben je verplicht om jouw identiteitskaart altijd bij je te hebben. Meer info vind je op de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken.

Voor wie

Alle Belgen die 12 jaar of ouder zijn. Nog geen 12 jaar? Klik hier voor meer informatie over de Kids-ID.

Hoe aanvragen

*Wil je voor meerdere personen een eID aanvragen of afhalen? Maak dan via deze link je afspraak.

Identiteitskaart aanvragen

  1. Je ontvangt een oproepingskaart als je identiteitskaart bijna gaat vervallen of als je bijna 12 jaar wordt. Ook zonder een oproepingskaart kan je een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

  2. Je maakt online een afspraak bij burgerzaken.

  3. Lukt de online-afspraak niet, contacteer dan telefonisch dienst burgerzaken.

  4. Breng mee naar deze afspraak:

    • Je huidige identiteitskaart

    • Geen pasfoto meebrengen; er wordt een digitale pasfoto aan het loket gemaakt.

Identiteitskaart afhalen

  1. Je ontvangt de pin- en pukcode van jouw nieuwe identiteitskaart ongeveer 2 à 3 weken na de aanvraag per post op je thuisadres.

  2. Je maakt online een afspraak bij burgerzaken.

  3. Lukt de online-afspraak niet, contacteer dan telefonisch dienst burgerzaken.

  4. Breng mee naar deze afspraak:

    • Je huidige identiteitskaart

    • Je nieuwe pin- en pukcode

Bij beide afspraken moet je je persoonlijk, ongeacht de leeftijd, aanmelden aan het loket.
Voor meer info over de dringende procedures neem je contact op met dienst burgerzaken.

Kostprijs

*Onderstaande prijzen zijn van toepassing vanaf 1 januari 2025.

  • Gewone procedure: 25,10 euro

  • Spoedprocedure (ophalen in Kasterlee): 128,15 euro

  • Superdringende spoedprocedure (ophalen in Brussel): 166,15 euro

Verlies of diefstal identiteitskaart

Bel onmiddellijk DOC STOP op het gratis nummer 00800 21 23 21 23 om je identiteitskaart te blokkeren. Deze dienst is 24/24 uur bereikbaar. Maak hierna zo snel mogelijk een afspraak bij burgerzaken.
Let op! Wanneer je identiteitskaart gestolen is, dan moet je hiervan eerst aangifte doen bij de politie.

Handtekeningcertificaat activeren op identiteitskaart

Als je elektronische identiteitskaart (eID) is uitgereikt vóór je 18de verjaardag heb je nog geen actief handtekeningcertificaat. Het handtekeningcertificaat is één van de twee certificaten op je eID. Dit certificaat gebruik je om zaken elektronisch te ondertekenen. Als je 18 bent geworden, kunnen we dit activeren. Het activeren van je handtekeningcertificaat is gratis.
Maak hiervoor een telefonische afspraak bij dienst burgerzaken. Breng je identiteitskaart en je bijhorende pincode mee naar je afspraak.

Nieuwe pin- & pukcode

Ken je de pin- en pukcode van je elektronische identiteitskaart niet meer, dan kan je nieuwe codes aanvragen. Meer info vind je op nieuwe pincode aanvragen en nieuwe pincode activeren op je identiteitskaart.

Contact

Adres
Markt 1 , 2460 Kasterlee
Bel ons
09:00 - 12:00 op afspraak en telefonisch bereikbaar
14:00 - 17:00 op afspraak en telefonisch bereikbaar