Overlijdensakte

Inhoud

De overlijdensakte bewijst het feit van het overlijden en stelt de identiteit van de overledene vast. Deze akte wordt opgesteld in de gemeente waar de persoon is overleden. Meer info vind je op Vlaanderen.be.

Afschrift of uittreksel van de overlijdensakte

  • Je kan een afschrift van de overlijdensakte aanvragen.
    Een afschrift is de akte zoals ze werd opgemaakt met alle latere wijzigingen.

  • Je kan ook een uittreksel van de overlijdensakte aanvragen.
    Een uittreksel bevat alleen de actuele gegevens.

Voor wie

  • echtgenoot of echtgenote

  • wettelijk samenwonende

  • wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)

  • bloedverwanten in opgaande en neerdalende lijn

  • erfgenamen van de overledene

Hoe aanvragen

  1. De aanvraag gebeurt digitaal, deze akte komt zo onmiddellijk in je mailbox terecht.

  2. Lukt de digitale aanvraag niet, contacteer dan dienst burgerzaken.

    • De akte wordt voor jou opgemaakt.

      • Je kan de akte afhalen aan het onthaal zonder afspraak tijdens de openingsuren van het gemeentehuis. Breng je identiteitskaart mee bij het afhalen.

      • Iemand anders kan de akte afhalen met zijn identiteitskaart en een ingevuld volmachtformulier.

      • De akte kan ook met de post naar je thuisadres gestuurd worden.

Kostprijs

Gratis

Gebruik akte in het buitenland

In de meeste gevallen moet het document eerst gelegaliseerd en eventueel vertaald worden. Op de website van de Federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken kan je nakijken of je document moet voorzien worden van een legalisatie of apostille. Meer info over legalisatie en apostille vind je hier.

Downloads

Contact

Adres
Markt 1 , 2460 Kasterlee
Bel ons
09:00 - 12:00 op afspraak en telefonisch bereikbaar
14:00 - 16:00 telefonisch bereikbaar